Yurtdışı Marka Tescili

İster bir şahıs şirketi, yeni açılan küçük bir işletme veya gelişme yolunda yol kat etmiş bir şirket olun, var olan markanızla ilgili şimdiki veya gelecek planlarınıza dayanarak yurt dışında tanıtma kararı alabilirsiniz. Bir marka tescili, markayı tescilli bulunduğu ülke sınırları içerisinde hukuken korur ancak ürünler Türkiye gümrüğünden veya sınırından dışarı çıktığı an itibariyle korumasız kalacaktır. İhracata konu ürün veya hizmetleriniz eğer B2B (işletmeden işletmeye) nitelikte ürünler değilse hatta market, alışveriş merkezi veya son kullanıcıya hitap eden türde ürün ve hizmetlerse bu durum ilk etapta çok hızlı bir şekilde markanızın sektörel bilinirliğe ve ilerleyen yıllarda da genel itibariyle bilinen bir marka olmasının yolunu açacaktır. Ürün veya hizmetleriniz B2B nitelikte olsa dahi fuar katılımları, yurt dışına bayilik verilmesi, reklam verilmesi gibi durumlarda markanızın tescilli olması önünüze güvenle bakmanızı sağlayacaktır.

Yurt içi müracaatlarda dahi karşımıza yüzlerce firmanın binlerce markası çıkabilecekken bu durum global ölçekte çok daha yüksek ihtimalli bir denkleme dönüşmektedir. Çıkılacak bu yolculukta araştırma ve tespit önemlidir. Yurt dışı marka araştırmaları markanın farklı versiyonlarını deneyerek yapılmalı ve iki kelime kombinasyonundan oluşan bir markaysa da mutlaka marka vasfı taşıyan asıl ibareye odaklanarak bir araştırma raporu müvekkile sunulmalıdır.

Süreçlerde yaşanabilecek aksaklık ihtimallerini minimize etmek ve en doğru başvuru yöntemiyle, güvenilir vekillerle çalışarak markanızın Dünya’da korunması noktasında çözüm sunmaktayız. Yurt dışı başvuru süreçlerinde sadece Resmi kurumdan bir tebligat geldiğinde size bildirimde bulunmuyor, süreçleri sıkı sıkıya takip ederek tüm aşamalar hakkında sizlere eş zamanlı bilgi aktarmayı yani siz değerli müvekkillerimizle çok iyi bir iletişim ağı kurmayı vadediyoruz.

Yurt dışında marka tescil edilmesi için birkaç farklı yol bulunmaktadır. Bunlar aşağıdaki gibidir:

Bu başvuru türünde müracaatlar Dünya Fikrî Mülkiyet Örgütü’ne (WIPO (World Intellectual Property Organization)) yapılmaktadır. WIPO, Birleşmiş Milletler‘in özelleşmiş 17 örgütünden birisidir. Dünyada fikri mülkiyet haklarının korunmasını ve yaratıcı etkinliği teşvik etmek amacıyla 1967 yılında kurulmuştur. Madrid Birliği’nin Ağustos 2024 itibariyle Katar’ın da katılması neticesinde 131 ülkeyi kapsayan 115 üyesi bulunmaktadır. Bu üyeler dünya ticaretinin %80’inden fazlasını temsil etmektedir. Ülke sayısına bağlı olarak fiyat ve nitelik bağlamında en tercih edilebilir başvuru yöntemidir. Başvuruda yurt dışı vekil kullanılmadığından yalnızca WIPO nun başvuru ücreti ve başvurularda seçilen ülkelerin WIPO ile anlaşmaları gereğince talep ettikleri bedeller ödenmektedir. Başvuru WIPO tarafından resmi gerekliliklere uygunluk açısından incelenir ve bir eksiklik olmaması durumunda markayı uluslararası sicile kaydeder ve uluslararası markalar gazetesinde yayınlanır. Eş zamanlı olarak da tescil belgesini düzenler ancak aslında bu belge nihai tescil belgesi değildir. Yayın aşamasından sonra WIPO, başvuruyla ilgili süreçlerin ilgili ülke ofislerinde ilerlemesi adına başvuruyu ilgili ülke ofislerine iletir. Her ülkenin kendi marka tescil süreçleri aşama kat eder ve farklı zamanlarda ilgili ülkelerden tescil kararları gelir. 18 aylık süre içinde ilgili ülkelerden nihai kararların WIPO ya iletilmesi beklenir. WIPO başvurularının en kritik noktası menşe ülkedeki markaya 5 yıl boyunca bağlı olmasıdır. Markanın yurt içindeki sürecinde kısmi red veya tümden red kararı gelmesi halinde bu karar direkt WIPO ya etki eder ve yapılan uluslararası marka müracaatı hükümsüz kılınabilir. Dolayısıyla GEO PATENT olarak biz henüz Türkiye’de başvuru aşamasındaki bir marka ile WIPO müracaatını önermemekteyiz. Mutlak surette başvurunun tescilli bir marka mesnet gösterilerek yapılması doğru bir adım olacaktır.

AB ticari marka sistemi, Avrupa’da tek bir tescilin AB’nin tüm üye ülkelerinde koruma sağladığı birleşik bir ticari marka tescil sistemi oluşturur. Avrupa Birliği Fikri Mülkiyet Ofisi ( EUIPO ) AB çapındaki birleşik ticari markaların ve endüstriyel tasarım haklarının tescilinden sorumlu, merkezi olmayan bir AB kuruluşudur .  Bunlar, bireysel AB üye devletlerinin fikri mülkiyet haklarıyla birlikte mevcuttur , bu nedenle kuruluş ayrıca AB çapında ve ulusal tescil süreçlerini uyumlu hale getirmek için çalışır.

EUIPO 1994 yılında kuruldu ve daha önce İç Pazar Uyumlaştırma Ofisi ( OHIM ) olarak biliniyordu, ancak Mart 2016’da büyük reformları yansıtmak için yeniden adlandırıldı. EUIPO , İspanya’nın Alicante kentinde bulunmaktadır . Başvuru öncesi AB üyesi tüm ülkelerde tek tek ve ayrıca AB topluluk tescil sisteminde markanız araştırılır ve benzer bir marka tespit edilirse bilgisi sizlerle paylaşılır. 3 aylık yayın aşamasında bir itiraz gelmezse yaklaşık tescil süresi 7-8 aydır.

Bu başvuru şekli müvekkilin yurt dışı ticaretinde önem verdiği tek bir ülkenin olması, topluluk tescil sistemine dahil olan diğer ülkelerde bazı engeller olması veyahut İran, Abd gibi bazı ülkelerin  marka süreçlerindeki işleyişlerin farklı olması veya Madrid sistemiyle ilgili ülkelerdeki mevzuatların tam örtüşmemesi gibi durumlarda tercih edilecek başvuru şeklidir. Başvurularda ilgili ülkelerde marka başvurusunu yapmaya ve tescil işlemlerini yürütmeye yetkili vekiller kullanılır. Topluluk tescil sistemlerine göre daha yüksek maliyetlidir. İlgili ülkelerin taleplerine göre vekaletname, konsolosluk onayı gibi evrakların temin edilmesi dolayısıyla başvuru masrafı diğer topluluk tescil sistemlerine göre yükselmektedir.

Bölgesel Marka Tescili, birden fazla ülkenin bir araya gelmesi ile üye ülkelerde geçerli ve bölgesel nitelikli bir koruma sistemidir.

A-)BENELUX

Belçika, Hollanda ve Lüksemburg ülkeleri BENELUX MARKA TESCİL SİSTEMİ’ni geliştirmiştir. Benelux Marka Ofisi’ne yapılan tek bir başvuru ile, koruma üç ülkeyi de kapsamaktadır. Bu başvuru sisteminin hızlandırılmış versiyonu da bulunmaktadır.

B-)OAPI 

OAPI-Afrika Fikri Haklar Örgütü üyesi ülkelerde (Benin, Burkina-Faso, Cameroon, Central African Republic, Chad, Congo,, Equatorial Guinea, Gabon, Guinea (Conakry), Guinea-Bissau, Ivory Coast, Mali, Mauritania, Niger, Senegal, Togo) tek başvuru ile bölgesel marka koruması sağlanmaktadır.

C-) ARIPO 

Afrika Bölgesel Fikri Mülkiyet Örgütü ( ARIPO ),  patent ve diğer fikri mülkiyet konularında Afrika devletleri arasında iş birliği için bir hükümetler arası örgüttür . ARIPO, 1976 tarihli Lusaka Anlaşması ile kurulmuştur. Aripo topluluk tescil sistemi üye ülkeleri aşağıdaki gibidir:  Botswana, Cape Verde, Gambia, Lesotho, Liberia, Malawi, Mozambique, Namibia, Saint Tome and Principe , Swaziland, Tanzania, Uganda and Zimbabwe.

Global ölçekte tescillemeyi başardığınız markanızı aktif olarak nasıl koruyabilirsiniz? Tabiki bu sorunun cevabı öncelikle hemen her ülkede olması gerektiği gibi ticari anlamda aktif kullanımdır. Aktif kullanım, kullanıma ilişkin bilgi ve belgelerin arşivlenmesi elinizi güçlü tutacaktır. Entellektüel sermayenizin tüm Dünya’da korumasını aktif olarak sağlamak ve ilgili ülkelerde karşınıza çıkacak problemleri daha başvuru aşamasında tespit edip önüne geçmek için uluslararası marka izleme hizmeti almanız gerekmektedir. Yıllara dayanan tecrübemizle en güvenilir ajanslarla çalışıyor ve anlık olarak tespit edilen markaların bilgilerini size aktararak olası bir itirazın tüm süreçlerini masaya yatırıyoruz. İtiraz ve hukuki süreçlere ilişkin desteğimizi sanki o ülkede ikamet ediyormuş gibi sizlere aktarıyoruz.