Marka Nedir?

Bir teşebbüs tarafından sunulan malların veya hizmetlerin diğer teşebbüslerin sunduğu mallar veya hizmetlerden ayırt edilebilmesini sağlayan kişi adları dâhil sözcükler (Ülker, Tamer Tanca), şekiller (Apple’ın Elma simgesi), renkler (Pantone koduyla başvurulan renk markaları), sayılar (Levi’s ın 501 i), harfler (H&M), harf ve sayı kombinasyonları (A101), sesler (Netflix’in açılış sesi) ve malların veya ambalajlarının biçimi (Toblerone un üçgenler şeklinde sıralı parçaları) olmak üzere her türlü işarettir.

Markanız şirketinizi, ürünlerinizi ve ticari kimliğinizi yansıtan en önemli unsurdur. Nasıl ki ticari faaliyete başlamadan şirket kurulumu, internet alan adı, sosyal medya hesapları gibi korumaları gerçekleştiriyorsanız markanızın da mal ve/veya hizmetleriniz göz önüne çıkmadan önce uygunluk araştırmasının yapılarak tescilinin alındıktan sonra kullanılması gerekir.

Bu aşama çok uzun sürecek olan belki de hiç bitmeyecek olan bir serüvenin ilk ve en önemli aşamasıdır. İlgili markanın hitap edeceği tüketici kitlesine yönelik bazı karakteristik özellikleri içermesi, markanın kısa, kolay akılda kalıcı olması gibi önemli kriterler bulunmaktadır. Marka bulmak, slogan yaratmak, logo yaratmak ve tüm bu iş planına sosyal medya hesaplarının yönetimi gibi hizmetleri eklendiğinde markanın bir kurumsal anayasasının oluşturulması gerekmektedir. Bu ilk aşamada Geo Patent, tüm teknolojik alt yapısıyla markanın Türkiye ve Dünya çapında araştırmasını yaparak risk analizini tablo halinde ortaya koyacaktır. Geo Patent tüm bu aşamalarda anlaşmalı olduğu iş ortaklarıyla yani her konunun uzmanıyla çalışarak en doğru ve en güvenilir her zaman en doğru fiyata en doğru hizmeti alabileceğinizin taahhüdünü vererek müşterilerine sağlamaktadır.  

Markayı tescil etmek ilk adımdan sonraki alınması gereken ilk aksiyondur. Yurt içinde markanızın tescil edilmesi tabelanızda, online satış kanallarında yer alan veya ürünlerinizin üzerinde yer alan ibarenin Türkiye Cumhuriyeti sınırları içinde korunabilmesine olanak sağlar. Markanın tescil edilmesi, belki de uzun zamandır ticari anlamda kullanıyor olduğunuz veya yeni kullanmaya başlayacağınız ibarenin bir nevi nüfus kağıdıdır. İşletmenizi devretmeyi düşünebilirsiniz, şirketinizin değerlemesini yapıp yeni bir ortak almak isteyebilirsiniz veya markanızla ilgili kullanım hakkı (lisans) vererek yatırımcıların şube açma taleplerini kullanım hakkı vererek değerlendirebilirsiniz. Tüm bunlara imkan sağlayacak olan tescilli markadır. Yalnızca tescilli bir marka, yukarıda sayılanların kanun nezdinde yapılabilmesine imkan tanır.

Marka müracaatı öncesinde markanın araştırması dikkatlice yapılmalı, benzer bir marka var ise bu markaya sahip şirketin faaliyetleri analiz edilmeli, itiraz gelme ihtimali varsa daha sürecin en başından ihtimallerin masaya yatırılarak risklerin en aza indirilmesi için aksiyon alınmalıdır. Örneğin bir şirket 5.sınıfa dahil olarak gıda takviye ürünleri üretiyor olabilir ve 5.sınıfın tüm alt gruplarında bir başvuru yapabilir. Bu sınıfa dahil üretim emtialarına hitap eden, gerek Türkiye özellikle de Dünya’da dev cirolara sahip olan global ilaç şirketleri yer almaktadır. Bu şirketler başvurunuza itiraz ederek tescil sürecinizin çok fazla uzamasına, tescil almanıza tamamen engel olmalarına veyahut tescil alabilseniz dahi tescilli markanıza dava açılarak hem olağan dışı dava masraflarına hem de zaman kayıplarına sebebiyet verebilmektedir. Dolayısıyla marka başvurusu yapmadan bu risklerin masaya yatırılması gerçek bir danışmanlık almanızın önemini daha da arttırmaktadır. Buna istinaden GEO PATENT olarak biz, bir marka müracaatının tüm süreçlerinde ihtimal dahilinde yaşanabilecek tüm aşamalardaki hizmetlerimizle müvekkillerimizin yanındayız.

Bir marka müracaatı menşe ülkede başvuru yapıldığı andan itibaren 6 aylık süre içinde rüçhan hakkından faydalanılarak uluslararası müracaatı yapılırsa, yurt dışı marka otoritesi bu başvurunun tarihini menşe ülkedeki başvuru tarihi olarak kayıtlara geçirir. 6 aylık bir süre kazanımı ilk etapta çok da önemli değil diye düşünülebilir ancak fiilen ihracatın bağladığı bazı durumlarda 6 gün bile geri dönüşü olmayan hak kayıplarına yol açabilir.

Marka tescillendikten sonra ise taklitlerinin önüne geçebilmek amacıyla marka izleme hizmeti almak, sektörde markanıza benzer olarak başvurulan markaların yüksek dava masraflarıyla karşılaşmadan Türk Patent nezdinde itirazda bulunarak tescil almalarının önüne geçebilme noktasında önemlidir. Türk Patent ve Marka Kurumu birebir benzer markaların farklı şirketler/şahıslar adına tescillenmesine muvafakatli bir başvuru olması haricinde izin vermemektedir ancak iki kelime kombinasyonu şeklinde türetilmiş markalar için yayın kararı yüksek oranda verilmektedir. 2 ay süreyle Resmi Markalar Bülteninde yayınlanan markalara itiraz edilmezse tescillenmekte ve tescillenen markanın iptali ancak dava ikame etmek suretiyle mümkün olmaktadır.

İşletmenizi, markanızı veya her ikisini de satıyorsanız ya da bir marka, işletme veya her ikisini de devralıyorsanız veya markanızın kullanımına ilişkin bir hak vermek istiyorsanız (lisans anlaşması) doğru adımları attığınızdan emin olmak için süreç boyunca stratejik yasal bir rehberliğe ihtiyacınız vardır. Bir ticari unsuru devralmak demek onun bütün avantaj ve risklerini devralmak demektir. Bunlar hakkında tüm yasal süreç sona ermeden doğru ayak izlerini takip ederek başarılı sonuca ulaşmada rehberlik almak önemlidir. Bu işlemlerle ilgili aşağıdaki gibi kritik soruların cevapları cebinizde hazır bulunmalıdır:

  • ) Devre konu sınai mülkiyet hakkıyla ilgili açılan veya süreci devam eden bir dava, markaya konulan bir haciz veyahut bir ihtiyati tedbir var mıdır?
  • )Devre konu ticari markaya ilişkin son 5 yılda aktif ve kesintisiz bir kullanım var mıdır?
  • )Devre konu hakka ilişkin bir değerleme yapıldı mı?
  • )Markayla ilgili herhangi bir davada alınmış ilgili markanın meşhur/tanınmış nitelikte olduğuna ilişkin bir mahkeme kararı var mıdır?

    Bu ve bunun gibi kritik sorulara alınacak cevaplar sizin bu süreçteki gider veya gelir oluşturacak kalemlere ilişkin ciddi değişikliğe sebebiyet verebilecektir. Bilgi elinizi güçlendirir tabi bu bilgi ile sonraki aşamada nasıl hareket edeceğinizi bir plana oturtmak ve tüm bu bilgilere haiz olabilmek aslolandır. Lisans sözleşmesi nasıl hazırlanmalı ve ne gibi şart ve yükümlülükler sözleşmeye konulmalıdır?

  • Lisans sözleşmesinin türü inhisari olan mı yoksa inhisari olmayan lisans mı olmalı?

Ticaret Sicil Gazetesine yansıyan şirket bölünme, birleşme, adres değişikliği, nev-i değişikliği gibi şirket yapısal değişiklerinde tüm süreçleri doğru ve hızlı bir rehberlikle sunuyoruz.

Diyelim ki bir kurutulmuş meyve, sebze işi özelinde gıda şirketi kurdunuz ve benzeri olmayan bir marka yarattınız, 29.sınıfın tüm emtialarını kapsar şekilde marka müracaatı yaptınız ve markanız tescil edildi. Tescil tarihinden itibaren 5 yıldan fazla süre geçti ve o da ne? Markanıza çok benzer bir markanın başvuru yapıldığı bilgisini aldınız fakat başvuru sahibinin emtiaları süt, peynir, tereyağı gibi ürünler özelinde. Bu durumda yapacağınız bülten itirazı sonrası TÜRK PATENT nezdinde itirazınıza görüş olarak kullanım ispatı sunulması talep edilebilir ve siz tescil tarihinden itibaren 5 yıllık süre içinde herhangi bir şekilde süt ürünleri özelinde markanızı kullandığınızı ispat edemezseniz markalar ne kadar benziyor olsa dahi benzerlik/karıştırılma ihtimali gerekçesine istinaden itirazınız kabul görmez. Bu durumun Tanınmış Marka gibi bazı istisnaları mevcuttur.

Marka değerlemesi, bir şirketin markasının mali değerinin analizidir. Bir markanın tahmini değerini, finansal performanstan marka bilinirliğine, müşteri algısından sadakatine kadar sizlerden alacağımız maksimum veriye dayanarak analiz etme sürecidir.

 

Bir başka değişle, markanın değeri başka bir tarafın o marka için ödemeye hazır olduğu para miktarını belirleme sürecidir.

 

Marka Değerleme Raporu Hazırlama hizmetimiz, yıllarca marka konusuna yatırım yapmış, yukarıdaki konuları sorgulayan ve ortaya çıkan entellektüel sermaye değerini önemseyen müvekkilerimizden gelen talepler üzerine sunduğumuz katma değerli bir çalışmamızdır.

Marka değerleme raporunun kullanılacağı alanlar;

  • Üretimi yapılan marka hakkında somut ve kıyaslanabilir veri ve değer elde etmek
  • Marka yönetimi çalışmalarının başarısını ölçmek
  • Marka alım-satımı işlemleri öncesinde fikir sahibi olmak
  • Pazarlama bütçesi ve hedeflerinin belirlenmesini değerlendirmek
  • Reklam çalışmalarının başarısının ölçmek
  • Şirket ele geçirmeleri öncesinde fikir sahibi olmak
  • Lisans ve franchising anlaşmaları öncesinde fikir sahibi olmak
  • Yerli ve yabancı yatırımcılarla olan ilişkilerde somut veriler sunmak
  • Kaynak dağılımının doğru planlanması
  • Marka tecavüzde talep edilecek tazminat miktarının belirlenmesi
  • Ticari işletme rehni kanunu kapsamında, rehnin kapsamına alınacak markanın değerinin tespiti
  • Halka arz, risk sermayesi, fonlar, yabancı stratejik ortaklık, şirket evlilikleri, finans mimarisi…
  • Kredi teminatlarında marka değerleme raporu yurt içi ve yurt dışı kurumlara sunulduğunda olumlu etkisi olmaktadır.

GEO PATENT olarak Marka Değerleme raporunu , “Maliyet”, “Pazar” ve “Gelir” yaklaşımları göz önüne hazırlamaktayız.